Tossal de Sant Jordi
el cim del tossal de Sant Jordi vist des del camí de baixada al camí de les Coves

El tossal de Sant Jordi, malgrat la seva poca alçària, domina un vast territori, on destaquen la serra de Mont-roig, el Montsec i Sant Mamet, així com la serra Cabonera, també objectiu d’aquesta ressenya, en tractar-se d’un dels 100 cims més prominents de Catalunya. També és impressionant la visió de la presa de Camarasa, així com l’aiguabarreig Noguera Pallaresa-Segre.
Aquest cim no entra per poc dins la Reserva de Natura de Fauna Salvatge de Sant Llorenç de Montgai, però sí que forma part, juntament amb el Mont-roig, del llistat d’espais d’interès natural (PEIN) a causa de la seva riquesa i valor ecològic com a hàbitats de l’estatge montà. Tant la reserva natural com el cim de Sant Jordi i Mont-roig i l’aiguabarreig dels dos rius esmentats formen en el seu conjunt l’Espai Protegit Aiguabarreig Segre-Noguera Pallaresa.
No hi ha a Internet gaires ressenyes que facin a la vegada el cim de la serra Carbonera i el tossal de Sant Jordi, malgrat que tots dos es troben a molt poca distància, i això potser es deu a la poca informació que hi ha del primer, i la que es pot llegir parla d’una gran dificultat per assolir el cim, degut, sobretot, a la inexistència de camí, però això no és del tot cert, perquè camí sí que n’hi ha, fitat, però sí que és cert que cal anar a l’aguait.
El recorregut proposat consta de diferents trams. De bon començament hi ha pista, en molt bon estat i apta per a tot tipus de vehicle, que puja fins a l’ermita de Sant Jordi. Anar i tornar de la serra Carbonera ja són figues d’un altre paner. Val a dir que hi ha sender, perdedor en molts trams, però sempre fitat. El problema és que hi ha multitud de rastres que dificulten prendre decisions. Ja tornats del Carbonera, és tot pista fins als peus del tossal de Sant Jordi. Jo pujo a la babalà i baixo per sender, tu tries. Es continua per pista, que al cap de poc esdevé sender. La baixada fins a les torres elèctriques es fa per un corriol vertical i vertiginós d’aquells que fan escola. De les torres al cotxe, ja per corriols i pista.
Jo començo, per allò de fer un recorregut d’una llargària una mica decent, a l’encreuament de pistes que porten a Camarasa, pel camí de la Bassa del Coll i a l’ermita de Sant Jordi, pel camí de Sant Jordi. Val a dir que si tu vols fer-lo més curt, pots continuar amb el cotxe per la pista fins al lloc on hi ha la bifurcació de camins.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Inici0.895529141.878967000:00:0000:00:0044300
Bifurcació0.899918041.885101100:24:2304:03:545091.97011.930
Final0.895529141.878967000:10:5104:14:4544388012.810

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia: Nomenclàtor of. Catalunya
  • Punt d’inici: Camí de Sant Jordi
  • Itinerari senyalitzat: cartells i fites
  • Tipus d’activitat: senderisme
  • Fonts d’aigua: no
  • Dificultat física:  moderada
  • Altura màxima:  788 metres
  • Pendent mitjà de pujada: 9,24%
  • Cartografia: ICGC
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: pistes i fora camí
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 1 hora 3 minuts
  • Dificultat d’orientació: moderada
  • Altura mínima:  442 metres
  • Pendent mitjà de descens:  10,78%
  • Mapa: full 65-26  e/1:25.000
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per pista de terra en bon estat
  • Itinerari fet en sentit: anthorari
  • Temps caminant: 3 hores 12 minuts
  • Obstacles: anar i tornar a serra Carbonera
  • Ascens positiu:  499 metres
  • ibpindex:  59 consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 1 de febrer de 2024, data de realització del recorregut.

Continuo caminant pel camí de Sant Jordi, per una pista a ampla, i faig els 900 metres, aproximadament, que em separen de la bifurcació de camins. Deixo a l’esquerra el camí de les Coves, que serà per on tornaré, i continuo pel camí de Sant Jordi, pista que em puja, en uns 1.800 metres, al lloc on deixo la pista i pujo pel marge per ficar-me a la vegetació, de moment oberta i amb prou espai per caminar prou bé.
No escriuré gaire. Del que es tracta és d’anar a la recerca d’unes petites antenes que es veuen al davant. Si segueixes el track, trobaràs un camp de cultiu. Cal localitzar per on continua la traça. Hi ha fites i el rastre és prou evident, amb ajuda de l’orientació. Una vegada a l’antena, el camí continua en el mateix sentit de la marxa i comença a descendir a un coll ample.
Continuo endavant i la cosa es comença a complicar. Cal anar a la recerca de les fites, cosa no gens senzilla degut a la gran quantitat de possibles camins que hi ha. L’avanç es fa més lent quan em fico a una zona on fa molt de temps que es va fer una plantació de pins, abandonats avui, pel que sembla. Aquí començo a apartar branques primetes per tal d’obrir-me pas. Després d’una bona estona torno a sortir a terreny més obert i faig cim sense grans complicacions. Marco el punt d’interès i torno, si és possible pel mateix camí.
De nou a la pista, continuo ara fins a l’ermita de Sant Jordi, on se suposa es poden contemplar bones vistes. No és el meu cas perquè hi ha boira enganxada a les fondalades. Torno enrere i continuo ara fins a les ruïnes de l’antiga ermita de Sant Jordi, que visito. Torno enrere una altra vegada, passo pel bufador de Sant Jordi i arribo a la base del tossal de Sant Jordi. Decideixo pujar a la babalà pel vessant, cercant per aquí i per allà els sectors més oberts. Sense grans problemes arribo al cim. Vistes espectaculars. Inexplicable.
Baixo d’allà dalt pel sender, clar i fressat, fins a sortir de nou a la pista, que al cap de poc esdevé sender, per on, després de deixar un viarany que es va, per l’esquerra, a la zona de les ruïnes de l’ermita, arribo a un altre encreuament, aquest més amagat. Hi ha una gran fita vertical que marca un forat, o avenc, estret, a peu de camí. Uns metres abans hi ha una fita, petita, a la dreta, on neix un corriol. Aquí comença una baixada, vertical i vertiginosa.
Un detall.Quan acaba la baixada i tenim a tocar una de les torres elèctriques, arribem a una bifurcació. Jo continuo recte (hi ha una linea de pedres que sembla que volen tallar el pas). Millor que agafis l’altre camí. El que jo segueixo acaba de cop tallat per la pista, que resta tres o quatre metres per sota i és de mal baixar.
Ja a la pista s’acaben els ensurts. Primer es baixa a una altra torre elèctrica, es continua, pel sender, a la recerca de la següent, i de nou per pista, a la següent i a la pista que és el camí de les Coves. Per aquesta pista m’adreço al camí de Sant Jordi i a terreny ja conegut, així que desfaig els 900 metres que em separen del cotxe per donar així per finalitzada aquesta intensa caminada.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Failed to get data. Error:
Quota exceeded for quota metric 'All requests' and limit 'All requests per day' of service 'photoslibrary.googleapis.com' for consumer 'project_number:347591405044'.

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.