Sant Salvador
el cim de Sant Salvador vist des del mas Els Porxos

Primer de tot un comentari, que pot resultar un condicionant molt important a l’hora de plantejar-se fer aquest recorregut: El propietari del mas El Vilà ens va informar que té la intenció de tallar el pas a tot i a tothom. A nosaltres ens va deixar passar, però una mica a contracor. L’alternativa que ens va donar va ser tornar allà on vam deixar el sender senyalitzat i adreçar-nos als Sants Metges, i d’allà anar a cercar el GR1 i per ell tornar a enllaçar amb el camí que va paral·lel a la carretera C-26. En dir-li que teníem el cotxe aparcat allà on el teníem, ens va deixar passar, però amb la petició de que no publiquessim el tall de track que passava per la seva finca. Caldrà fer gestions amb l’Ajuntament d’Avià.
En altre ordre de coses, aquesta muntanya, més esplanada que cim, és una esplèndida talaia amb increibles vistes al sud i a l’est. Aquests vessants són formats per altes cingleres on anida una numerosa colònia de voltors i on també és fàcil observar algun àliga. El punt més alt és coronat amb un pilar de vèrtex geodèsic i quasi a tocar, les ruïnes de Sant Salvador.
Un altre indret que tothom visitem és la Bòbila, una cavitat ampla d’uns 26 metres de profunditat, amb una boca que demana entrar ajupit, però que una vegada s’arriba al fons permet estar dret. Ara en època de sequera no hi ha, però es diu que acostuma a emmagatzemar aigua al seu interior. Algunes ressenyes parlen de que per continuar camí en cerca del camí senyalitzat que hi ha a dalt, una vegada feta la visita, s’ha d’anar amb compte perquè el camí és precari i aeri. Per evitar ensurts o problemes, es pot fer com nosaltres: anar i tornar al pal de direccions que ensenya el camí per anar a la cova.
Al lloc triat per començar a caminar s’hi arriba bé amb cotxe normal. Al km 139,600 de la carretera C-26 hi ha una pista que, en 200 metres, ens deixa a un lloc on és fàcil aparcar. Hem fet el recorregut en sentit antihorari i hem fet servir, majorment, pistes fins al sector dels plans de Torneula (Alpina), allà agafem el sender senyalitzat (pintura groga), que seguirem fins al cim, la Bòbila i Sant Salvador de Mata. Després, com hem comentat, l’amo del Vilà ens treu de la seva propietat per pista, i així acabem de nou a l’aparcament.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitut ELatitut NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Els Portxos1.793331042.067112100:00:0000:00:0072100
Deixar pista1.778846042.055060100:13:4803:44:158108328.860
Els Portxos1.793331042.067112100:37:4004:21:557212.82011.680

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  la del mapa d’Alpina
  • Punt d’inici: Els Porxos
  • Pendent mitjà de pujada: 11.47%
  • Cartografia: Editorial Alpina
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: pistes i senders
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 1 hora 11 minuts
  • Dificultat d’orientació: moderada
  • Altura mínima:  714 metres
  • Pendent mitjà de descens:  11.60%
  • Mapa: Rasos de Peguera
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 3 hores 11 minuts
  • Obstacles: res a ressenyar
  • Ascens positiu:  507 metres
  • ibpindex:  61  consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 21 d’agost de 2023, data de realització del recorregut.

Comencem a caminar per la pista en lleugera pujada, en sentit nord-oest, però al cap de pocs metres la deixem, en agafar una altra que, per la dreta, es fica al bosc i va aigües amunt de la riera de Clarà, pel seu marge dret hidrogràfic. Sempre per la pista més ampla i evident arribem a un lloc on es pot continuar per la pista, però decidim continuar per un sender que ens permet fer un parell de dreceres. En una clariana del bosc fem un anar i tornar, seguint un tub de canalització d’aigua amb l’esperança de fer més llarga la drecera, però és un cul de sac. S’arriba a una gorga, que en cas d’haver aigua segur que és molt maca, però avui és eixuta.
De nou al sender sortim a la pista del Verdeguer. Comença ara un llarg trajecte en pujada. Anem deixant tota pista i camí que ens surt al pas i arribem a un corriol, marcat amb pintura groga. Deixem la pista i continuem, en sentit nord-oest, per aquest sender, en forta pujada. Ja no deixem aquesta pintura fins el cim. Primer sortim a un encreuament, senyalitzat amb un pal de direccions. Continuem a la recerca de Sant Salvador, a 1.200 metres segons el cartell,
La pintura groga mostra el camí a seguir. A poc a poc ens anem acostant al cim. Anem, per moments, fins i tot en baixada. Finalment arribem a l’últim repetjó, previ a la calma de la plana on hi ha les ruïnes de Sant Salvador i el monticle on hi ha el pilar del vèrtex geodèsic.
Un bon número de voltors, en vol a no molts metres per sobre del nostre cap, ens distreuen momentàniament les vistes. Contemplant aquests rapinyaires no ens adonem d’on som, fins que… Mare meva, quin espectacle. Hi ha calima, però això no és problema. Tenim un extens panorama als nostres peus. Això si que és veure el territori a vista d’ocell. Fem tot allò que s’acostuma a fer als cims i comencem el descens camí del final del recorregut.
De moment caminem per un vell rastre de roderes de cotxe. Hem deixat el camí senyalitzat, però el trobem al cap de poc, encara que no ho fem servir perquè anem a la recerca de la Bòbila. En comptes d’anar pel sender bo, fem servir un vell rastre que ens permet fer més curt, a la recerca del pal que senyalitza el sender que porta a la Bòbila. Trobem sense problemes l’entrada i visitem el seu interior. Tornem al sender pintat i, amb la companyia dels seus senyals, després d’un descens, a estones vertiginós, baixem a una pista.
Y aquí és on cal prendre decisions. Nosaltres deixem la pintura groga i ens adrecem a les ruïnes de Sant Salvador de Mata, però més enllà d’aquest lloc ens trobem amb un parell de cartells de propietat privada i el text prohibit el pas. Segons la propietat, cal seguir pel sender senyalitzat fins Cal Miquelet i a partir d’allà, agafar el GR1 per sortir a la carretera C-26 i llavors tornar al camí que circula paral·lel a aquesta carretera. Nosaltres hem anat al Vilà.
Atenent a les instruccions del propietari, continuem per una pista, en sentit nord-est i més endavant s’orienta al sud-est. De nou deixem altres pistes i així arribem a un lloc on un passador ens permet abandonar la pista i podem ficar-nos al bosc, net. Aquest nou camí, pista aperduada, és el que, alternant traces clares de sender amb trams de pista, ens porta al lloc on hem començat a caminar, als Porxos.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.