Roc Roi
el cim del Roc Roi vist des del turó Gros

En aquesta ocasió no em vaig complicar la vida per plantejar com ascendir al cim del Roc Roi. Limitacions horàries em vam fer decantar per triar una qualsevol de les moltes “ofertes” que s’ofereixen a la plataforma Wikiloc, així que de feina poca. Espero que tampoc me’n doni molta la ressenya.
El cert és que arribar al punt d’inici d’aquesta caminada es fa molt llarg. Pujar a l’aparcament de l’estació d’esquí de Sant Joan de l’Erm des de Montferrer, 30 km de carretera asfaltada, pot acabar amb la paciència de més d’un, cal anar preparats.
Pel camí, a mitja pujada més o menys, a Turbiàs, es pot fer un descans a l’àrea d’esbarjo de Turbiàs, a la collada del Pubill i anar a contemplar el dolmen de Turbiàs, ubicat en un prat espectacular. A l’àrea d’esbarjo hi ha taules per esmorzar còmodament.
Un altre detall que sorprèn és el bosc de Sant Joan, ja a l’aparcament. Increïble i preciós. Hi ha també taules i barbacoes però desconec si són de lliure ús. Potser s’ha de demanar permís, o pagar, al refugi de la Basseta. També al mateix aparcament comença un sender adaptat que permet anar al mirador de la Basseta, amb unes vistes espectaculars. Ja només el simple fet de pujar fins aquí val la pena.
El camí de pujada, si es fa com nosaltres, en sentit contrari a les busques del rellotge, és senyalitzat amb pintura groga fins al moment en què es deixa el sender per anar al cim del Roc Roi; després la tornada es pot fer sempre per pista. Nosaltres fem, del tot opcional, altres turons que hi ha pel camí. Per pujar-hi no hi ha camí però és fàcil perquè el bosc és sense sotabosc així que es pot caminar per on millor ens sembli.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçàriaDistància parcialDistància total
Aparcament1.288034042.417685000:00:0000:00:001.72000
Turó de la Portella1.296335942.434063100:46:2804:26:051.9772.19111.150
Aparcament1.288034042.417685000:35:0605:01:111.7202.16013.310

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia: Nomenclàtor of. Catalunya
  • Pendent mitjà de pujada: 10,50%
  • Cartografia: Editorial Alpina
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: alta muntanya
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 50 minuts
  • Dificultat d’orientació: moderada
  • Altura mínima:  1.682 metres
  • Pendent mitjà de descens:  10,91%
  • Mapa: Alt Pirineu
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 4 hores 10 minuts
  • Obstacles: cap
  • Ascens positiu:  643 metres
  • ibpindex:  88  consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 11 d’abril de 2024, data de realització del recorregut.

Una vegada hem posat en marxa tots els aparells electrònics i ens hem carregat la motxilla, comencem a caminar pel sender circular de Montferrer i Castellbò, senyalitzat amb pintura groga. Caminem ja per un preciós bosc de pi negre. Trobem, al cap de poc, una barrera per tallar el pas als vehicles a motor i més endavant arribem a una bifurcació, amb un cartell de fauna amenaçada.
Continuem per la dreta, per un sender planer molt agradable. Comencem a creuar torrenteres per on torna a circular l’aigua i a poc a poc el camí es fa pendent avall. Passem pel cortal del Font i pel del Roi i tornem a fer pujada, ara ja feixuga, fins atènyer el planell del Gavatxo.
Deixem el sender senyalitzat i ens adrecem al turó Gros, que conquerim sense gran esforç pujant sense camí, però molt fàcil. Baixem del cim també pel mig del bosc per anar a la recerca del planell de la Fusta, on contemplem una estupenda imatge del Bony de Salòria i el pic de Màniga i, passat el prat, deixem el camí senyalitzat (hi ha un parell de fites que ho marquen), per continuar per un corriol, mig amagat al començament però més clar segons avancem, que en un llarg recorregut ens permet pujar al cim del Roc Roi. Vèrtex geodèsic i unes vistes espectaculars cap al sud.
La baixada del cim la fem també a la babalà, encara que per a la nostra sorpresa descobrim fites disperses. Arribem a un clar sender i el seguim per anar a fer també el cim del Galliner, que el tenim molt a prop. Continuem pel mig del bosc i finalitzem la baixada quan trobem el camí senyalitzat que és el que uneix el refugi de la Basseta amb el de Pla de Conques.
Aquí iniciem ja el que es pot dir que és el camí de tornada. Tornem a passar pel planell de la Fusta i pel del Gavatxo i comencem a pujar a la recerca de la fossa de la Boïga del Gavatxo, un petit jaciment megalític a tocar del camí. Continuem en ascens i deixem de banda un parell de cotes sense nom.
Més endavant sí que ens desviem del camí per fer el cim del turó dels Collars, més enllà el de la Portella i més enllà encara el de la Creuilla. Per fer aquests tres turons sí que anem alternant pista i fora camí, però sempre és per terreny de bon fer.
Una vegada avall de l’últim turó, de nou a la pista, no la deixem fins a tornar a l’encreuament de camins i, desfent passes, tornem de nou a l’aparcament de la Basseta.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Failed to get data. Error:
Quota exceeded for quota metric 'All requests' and limit 'All requests per day' of service 'photoslibrary.googleapis.com' for consumer 'project_number:347591405044'.

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.