Pedraforca (Pollegó superior)

Itinerari no circular, ja que sortirem de Gósol i finalitzarem a la pista de Saldes al Collell. Crec que és millor fer el recorregut en sentit oest-est perquè el pendent és més suau.
Fins a l’Enforcadura, i d’aquesta fins al refugi de Lluís Estasen, trepitjarem el PR C-123, així que no tindrem problemes de seguiment perquè trobarem moltes marques de pintura. Per pujar al cim des de l’Enforcadura haurem d’agafar el sender que es dirigeix a la canal que dóna accés a la bretxa del Riambau. Possiblement no trobarem gaires senyals, però no tindrem problemes, ja que del que es tracta de guanyar la carena i crestejar en direcció nord-oest fins al cim.
És possible fer un recorregut circular per ascendir al Pedraforca, i de fet aquesta era la meva intenció original, ja que pretenia pujar al Pollegó Superior pujant per la tartera de Gósol i baixar per la collada del Verdet i el cap del Coll del Verdet, però la prudència em va fer desistir de la idea. En tot cas és millor fer-la en sentit contrari… Pujant des de Gósol a la collada del Verdet, grimpar fins al cim del Pollegó i tornar a Gósol per l’Enforcadura. Jo anava tot sol i vaig trobar que la desgrimpada era molt dreta i em vaig espantar. A més, vaig trobar-me amb gent que també anava cap a Gósol així que em vaig unir a ells.
Per fer aquest recorregut caldran 2 cotxes, ja que un el deixarem a la pista que dóna accés al refugi Lluís Estasen (FEEC) i l’altre a l’aparcament de l’Hostal Cal Franciscó, just a l’entrada de Gósol.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Redugi Lluis Estasen42.245281.71632205:13:421.6837.962
Final42.2455781.71401805:19:191.6408.201

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi Ibpindex d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Sportiva

• Toponímia:  la del mapa d’Alpina
  • Punt d’inici:  Gósol
  • Pendent mitjà de pujada:  24,53%
  • Cartografia: Editorial Alpina
  • Com arribar-hi: itinerari Google Maps
  • Tipus de terreny:  alta muntanya
  • Tipus de recorregut: lineal
  • Temps aturat:  1 hora 32 minuts
  • Dificultat d’orientació: baixa
  • Altura mínima: 1.401 metres
  • Pendent mitjà de descens:   29,24%
  • Mapa: Cadí-Pedraforca
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit:  d’oest a est
  • Temps caminant:  3 hores 47 minuts
  • Dificultat de progressió:  alta
  • Ascens positiu:  1.176 metres
  • ibpindex:  135  consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 18 d’octubre de 2010, data de realització del recorregut.

Just al davant de l’hostal veurem una rotonda i a l’altre costat una paret de pedra seca amb un pal indicador. D’aquest pal surt un sender que haurem de seguir en sentit nord-oest per anar a sortir a un carrer asfaltat. Girarem a la dreta per anar en direcció a un altre pal que veiem al final del carrer.
Girarem a la dreta, de nou, seguint les indicacions que manen cap a l’Enforcadura i ja ens trobarem sobre el PR C-123 així que anirem seguint els múltiples senyals de pintura que trobarem. Poc temps després creuarem el torrent de l’Arrubinat i ens endinsarem al bosc. Aquí començarem una ràpida i forta pujada, vigilant les arrels dels arbres, fins al pla de la Serra. A partir d’aquí seguirem la carena pujant suaument fins a arribar al coll de Cabra.
Haurem de parar atenció perquè en un moment donat haurem de fer un gir a la dreta iniciant una baixada, molt curta, que ens deixarà encarats ja a la tartera de Gósol i a l’Enforcadura. Ja no tindrem problemes per arribar fins allà, ja que el camí es força fressat i evident. Una vegada som a l’eEnforcadura veurem la traça d’un camí que, uns metres per sobre nostre, es dirigeix cap a una canal que tenim a l’esquerra. Anirem a agafar-lo.
Una vegada a l’embocadura es tracta d’anar pujant fins a trobar la carena, pel dret si volem o decantant-nos lleugerament cap a l’esquerra mirant de trobar els millors passos. Una vegada som a la carena, es tracta d’anar seguint-la en sentit nord-oest fins a arribar al cim.
Per fer el descens haurem de desfer el recorregut fins a l’Enforcadura i a partir d’allí baixar, fortament, per la tartera del Pedraforca fins, aproximadament, la cota 1.800. Aquí el camí es bifurca. Si seguéssim baixant, arribaríem a Saldes així que nosaltres haurem d’agafar el trencall que se’n va en direcció Nnord-est per dirigir-nos al refugi Lluís Estasen, per sender molt més amable. Arribats al refugi sols ens queda seguir les indicacions que manen cap a Gósol seguint el sender PR C-124 per sortir a la pista on hem aparcat el cotxe.

Print Friendly and PDF Imprimeix (Del document previ que s'obtengui s'haurà d'eliminar tot allò que no interessi, sobretot les fotografies.)

Perfil

Mapa amb el recorregut

Mapa con Leaflet

En aquest enllaç hi ha la traça, per si te la vols descarregar.

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.