Ja fa temps, molt de temps que em vaig allotjar a Artesa de Segre per pujar, al dia següent, al puig de Grialó i, mentre arribava la hora de pujar-hi, vaig anar a Montsonís, a visitar el veïnat perquè havia sentit a parlar de la seva bellesa i de l’interès del seu conjunt monumental. Només vaig recorrer el carrer principal i vaig visitar el seu castell, l’església i quatre façanes monumentals i vaig tornar de nou cap a Artesa de Segre.
Resulta que ara hi he hagut de tornar perquè els membres del comitè dels 100 cims de la FEEC han inclòs el cim del munt de Montsonís al repte, però això no ha significat cap contratemps perquè aquesta població sempre es mereix una visita.
Com ja he dit, la plaça de l’Església i el castell, així com diversos dels edificis civils, conformen un conjunt medieval d’obligada visita, així que amb aquesta excusa no costa gens planificar una ruta que cobreixi ambdues parts: fer el cim i conèixer la vil·la.
Molt a prop de Montsonís, més al nord, hi ha l’ermita santuari de Santa Maria del Salgar, construïda sota una cova, en un congost sobre el riu Segre. A la Botigueta de Montsonís es pot aconseguir la clau per entra-hi i pujar a l’interior de la cova, on hi la imatge de la verge, que diuen que és custodiada per les àligues que nien als forats de la muntanya.
Es plantegi com es plantegi, la pujada al cim no hauria de suposar cap complicació, degut a l’ampla pista que circumda la muntanya i que puja ben a prop del mateix cim. Jo ho vaig fer des de La Foradada, cap de municipi; però si es vol fer el recorregut més curt es pot plantejar des del mateix Montsonís. Tant a un lloc com a l’altre s’hi arriba per carretera asfaltada.
Referències aproximades dels punts de pas.
aturades incloses
Punt de pas | Longitut E | Latitut N | Temps parcial | Temps acumulat | Alçària metres | Distància parcial | Distància acum. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
La Foradada | 1.0149700 | 41.8773560 | 00:00:00 | 00:00:00 | 433 | 0 | 0 |
Esquerra a roques | 1.0212279 | 41.8782830 | 00:16:09 | 00:16:09 | 390 | 668 | 668 |
Sant Feliu | 1.0298781 | 41.8834429 | 00:20:49 | 00:36:58 | 357 | 1.179 | 1.847 |
Montsonís | 1.0225240 | 41.8869970 | 00:19:09 | 00:56:07 | 385 | 1.041 | 2.888 |
Recte al Padrí | 1.0178869 | 41.8869181 | 00:09:42 | 01:05:49 | 452 | 587 | 3.475 |
Pal indicador | 1.0177270 | 41.8843210 | 00:07:07 | 01:12:56 | 499 | 389 | 3.864 |
Munt de Montsonís | 1.0141870 | 41.8856180 | 00:22:13 | 01:35:09 | 589 | 846 | 4.710 |
Lloc perdedor | 1.0156429 | 41.8837640 | 00:07:03 | 01:42:12 | 547 | 325 | 5.035 |
Pal indicador | 1.0177620 | 41.8842380 | 00:06:14 | 01:48:26 | 500 | 345 | 5.380 |
Drecera | 1.0177580 | 41.8822450 | 00:02:18 | 01:50:44 | 471 | 236 | 5.616 |
La Foradada | 1.0149700 | 41.8773560 | 00:13:42 | 02:04:26 | 433 | 732 | 6.348 |
Fitxa tècnica
Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.
- Toponímia: Nomenclàtor of. Catalunya
- Punt d’inici: La Foradada
- Itinerari senyalitzat: fites
- Tipus d’activitat: senderisme
- Fonts d’aigua: no
- Dificultat física: baixa
- Altura màxima: 589 metres
- Pendent mitjà de pujada: 10.61%
- Cartografia: ICGC
- Com arribar-hi: veure a Google Maps
- Tipus de terreny: pistes i senders
- Tipus de recorregut: circular
- Temps aturat: 28 minuts
- Dificultat d’orientació: baixa
- Altura mínima: 353 metres
- Pendent mitjà de descens: 12.50%
- Mapa: full 66-26 e/1:25.000
- Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
- Itinerari fet en sentit: antihorari
- Temps caminant: 1 hora 36 minuts
- Obstacles: cap
- Ascens positiu: 297 metres
- ibpindex: 40 consultar document
Ressenya del recorregut
Així ho vaig viure jo el dia 7de setembre de 2023, data de realització del recorregut.
He aparcat al final del carrer de la Palla, en un solar sense urbanitzar on sembla que es pot aparcar, uns metres abans d’arribar a un pal indicador ubicat a l’encreuament de la carretera LV-9137, que porta a Rubió de Dalt, la LV-9138 que porta a Montsonís, ambdues asfaltades, i la pista de terra que porta a la Casa del Pastor.
Em dirigeixo a aquell pal i continuo per la pista de terra, en descens. Passo de llarg el desviament que per l’esquerra entra a un camp de cultiu, que serà per on tornaré del cim, i continuo en descens per la pista. Més endavant giro a la dreta per caminar pel camí vell d’Artesa de Segre, però el deixo al cap de poc per agafar un sender, difícil de veure al començament, que es dirigeix cap a les ruïnes d’un vell mas, del qual no resta en peu res més que el que sembla una paret. Al final d’aquest sender apareix una fita i un altre de molt més clar.
Un rastre de fites em fa pujar a una cota sense nom, amb bones vistes. El sender inicia ara una llarga davallada, amb bones vistes cap a Artesa de Segre i Montsonís, fins a trobar una pista transversal molt a prop de l’ermita de Sant Feliu. Fins aquí, si no es vol fer aquest sender de pujada i baixada, es pot venir pel camí vell d’Artesa de Segre, passar per Sant Feliu i enllaçar amb aquest punt.
Ja a la pista, continuo en sentit nord-oest i més endavant cap al sud-oest fins que em trobo un altre encreuament, uns metres abans de sortir a l’asfalt de la carretera que és el camí d’Artesa de Segre. No arribo a l’asfalt perquè continuo per un camp d’oliveres per on surto al carrer Major de Montsonís i seguint-lo a la plaça de l’Església i el castell.
Després de voltar per la plaça continuo pel carrer del Pi. Un tram d’escales em fa pujar a la plaça del Pi i més enllà torno a trobar l’asfalt. El creuo i continuo per una pista de terra, en direcció al Padrí. Un parell de ziga-zagues em separen d’un encreuament, de cara continuaria a la recerca del Padrí, on hi ha una curiosa escultura de fusta que representa un personatge popular. No m’hi acosto perquè giro a l’esquerra, pel sender i continuo a la recerca del cim.
Aquest sender em puja a una esplanada, des d’on surto de nou a una pista ampla. Continuo per aquesta, en sentit nord-oest. Una sostinguda pujada em porta a un nou pal de direccions, on agafo el corriol que em porta fins al cim, on em rep un vèrtex geodèsic. Les vistes són bones així que les gaudeixo una llarga estona, contemplant la fàcil cresta que continua en sentit sud-est.
El track que porto al GPS i que vaig seguint em diu que hauria de continuar tornant de nou a la pista, però la cresta em crida amb força així que miro de provar de fer-la, a veure què em trobo. Resulta que amb la facilitat que imaginava recorro la totalitat de la curta cresta i acabo a un sender que decideixo seguir, per evitar tornar enrere.
El sender és prou clar i se segueix bé, però segons vaig avançant la traça es fa perdedora. Unes vegades les fites, unes altres la traça al terra i també la intuïció i l’orientació em permeten baixar a un lloc conegut, no on volia anar, però hi ha una pista que em permet tornar cap a La Foradada.
Caminant per la pista encara tinc temps de fer una altra provatura, ja que veig que si continuo per la pista acabaré a l’asfalt. Faig una drecera que em permet baixar a un camp d’oliveres, per on arribo a una granja i més enllà a la carretera, que travesso per passar a tocar de la Casa del Pastor, on surto a la pista que ja he recorregut al començament d’aquesta caminada, així que, ara en ascens, acabo al lloc on tinc el cotxe aparcat.
Mapa amb la traça i el perfil del recorregut
Altres informacions d'interès
Vols fer un comentari?
Informació sobre protecció de dades:
- Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
- Finalitat: respondre al teu comentari.
- Legitimació: el teu consentiment.
- Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
- Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
- Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
- Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
- Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.