Mola de Lord
la mola de Lord vista des de Cases de la Posada

Un dels aspectes destacats del repte de la FEEC és el fet que molts cims als quals ens proposen anar són coronats per ermites o santuaris. En tenim un bon grapat, i en aquesta ocasió he volgut anar fins a Sant Llorenç de Morunys per pujar a la mola de Lord i veure’n el santuari, moltes vegades vist des de la llunyania però mai visitat.
Aquesta mola és impressionant, vista des de les Cases de Posada, o també més al nord, per la carretera C-14. També la tenia vista des del cim de les Morreres i des del Capolatell, o presó de Busa. El cert és que encimbellada com és, allà a dalt, és visible des de molts llocs.
Per anar-hi vaig agafar, com molts, la carretera asfaltada que puja fins als peus mateix del camí, viacrucis pavimentat, que puja, en uns 600 metres i 15 minuts (segons un pal de direccions), a dalt de la mola. Em penso que és també part del camí de Sant Jaume, encara que no vaig veure cap senyalització oficial, només indicadors de fusta a tocar del santuari.
Es pot fer el cim en un puja-i-baixa directe pel viacrucis, però hi ha altres opcions més senderistes, muntanyenques i fins i tot fent servir canals. És comú fer un recorregut circular que permet conèixer amb més detall el territori i passar per les balmes del Verger, el grau de Solord i l’ermita de Sant Jaume (ICGC) o baumes del Verger, grau de Baix o de les Cases i l’ermita de Sant Jaume (Ed. Alpina). Aquesta és una de les opcions més triades per altres companys i la que vaig fer jo. Alguns no pugen pel grau perquè per les balmes continua un sender que, després de superar una canal, acaba a la plana, prop de l’ermita de Sant Jaume. Jo, per anar sol i sense saber on em ficava, no em vaig atrevir, acovardit pel que altres han explicat d’aquest camí.
Jo no vaig veure cap senyalització senderista fins que vaig arribar al mirador Josep Cases, però sí que en vaig veure de rutes BTT, tot i que això no és cap problema perquè els senders i camins que es fan servir sí que són a la cartografia, tant de l’ICGC, al mapa a escala 1:25.000, com al mapa Vall de Lord-Port del Comte, de l’Editorial Alpina. En tot el recorregut no vaig veure cap font. Només vaig veure’n una al santuari, al costat de la porteria, però no sé si raja.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Collet del Santuari1.581716942.118043000:00:0000:00:001.06600
Mola de Lord1.581871042.116664000:15:5701:46:491.1816473.777
Collet del Santuari1.581716942.118043000:20:4502:07:341.0667644.541

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  la del mapa d’Alpina
  • Punt d’inici:  collet del Santuari
  • Pendent mitjà de pujada:  14,84%
  • Cartografia: Editorial Alpina
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: pistes i senders
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 27 minuts
  • Dificultat d’orientació: moderada
  • Altura mínima:  935 metres
  • Pendent mitjà de descens:  12,64%
  • Mapa: Vall de Lord
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 1 hora 41 minuts
  • Obstacles: cap
  • Ascens positiu:  276 metres
  • ibpindex: 39   consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 20 de novembre de 2023, data de realització del recorregut.

He aparcat al collet del Santuari, lloc on acaba la carretera asfaltada, al costat de la caseta d’una subestació elèctrica i al d’un pal de direccions, uns metres abans d’arribar al camí del viacrucis. Amb tot carregat agafo el corriol que baixa amb decisió, en sentit oest. Al cap de poc el deixo, en agafar-ne un altre que trobo per l’esquerra, en lleugera pujada, en sentit sud-oest.
De seguida el sender es torna planer i travessa una agradable zona coberta de vegetació (pins, alzines i boixos) i grans rocs que han caigut de la cinglera. Segons el mapa de l’Editorial Alpina camino per la rua del Roig. A poc a poc el corriol va fent cap avall i es perd molta alçària, fins a baixar als 935 metres aproximadament. La baixada acaba quan surto a una pista, amb senyals de ruta de BTT.
Continuo per aquesta pista, ara ja en pujada i sentit nord-est, però no tardo gaire en deixar-la per agafar un sender, en pujada, que va girant a l’esquerra i em porta a un encreuament on trobo un cartell de fusta. De moment continuo en direcció al mirador Josep Cases i encara més enllà, fins a les baumes del Verger.
No continuo més lluny, encara que sé que hi ha la possibilitat de pujar per una canal. He llegit ressenyes que ho expliquen i al mapa d’Alpina de la zona es dibuixa la traça, però camino sol i opto per la prudència, així que reculo de nou al mirador i a l’encreuament anterior.
Ara el camí, amb senyals de pintura groga, em puja pel grau de Baix, o de les Cases, segons el mapa d’Alpina, o grau de Solord, segons toponímia de l’ICGC. Es tracta d’un camí empedrat i ben arranjat que, després d’una sèrie de llaçades em puja a la plana de la mola, a tocar de l’ermita de Sant Jaume, on veig que també surt el camí aquell que puja per la canal.
Un ample camí, en sentit nord-oest, em permet caminar cap al santuari, el qual començo a veure clarament. Abans d’anar-hi continuo a la recerca de la creu que corona la mola de Lord. Una vegada enregistrada en el GPS la fita i sadollat de paisatge, m’adreço al santuari per contemplar la imatge de la verge negra medieval. Abans de començar a caminar havia llegit en un cartell que hi ha al començament del camí de pujada que és una imatge curiosa per la postura del nen Jesús. Un euro em va costar i no el vaig veure, allunyat com estava, res diferent a altres imatges.
Continuo camí i per això em dirigeixo al nord-oest, fins a l’ermita de Sant Pere Màrtir i l’inici del camí, perfectament arranjat, que baixa, amb fort pendent, pel grau de Lord. Després d’una sèrie de llaçades acabo de nou al collet del Santuari, lloc on dono per finalitzada la caminada, curta, però intensa i molt maca.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.