El Cogulló
el Cogulló de Meià

Per motius que no interessen a ningú i que jo tampoc vull explicar, una vegada fet el cim de lo Peladet vaig canviar de pla i en comptes de fer el cim de la Roca Alta, a la mateixa carena del Montsec de Rúbies i un dels 100 cims de l’ICGC, vaig anar una mica més avall i vaig fer un altre cim del repte de la FEEC, el Cogulló.
Com que va ser una opció de darrera hora, no portava res preparat, així que em vaig recolçar en l’aplicació Wikiloc per tal de seguir un track d’altres usuaris i, a l’igual que per anar a lo Peladet, vaig agafar la proposta de Willy Fogg.
Encara que el recorregut és fàcil, les condicions en què estava el camí, molt humit i pedregós, juntament amb les meves botes, molt enfangades, van convertir la caminada en un ai, ai, ai, fins a la part alta, on el sol ja va fer més tranquil·la la passejada. En condicions normals la cosa hauria de ser molt més agradable.
El camí en sí és molt fàcil de fer. És tot senyalitzat i en poc més de 1.700 metres es fa el cim (segons el pal indicador que hi ha al començament). Es passa per la cova Castejón i la cova de Pansot (totes dues són balmes) i es puja al cim per terreny més planer i còmode, encara que la vegetació, arbustiva, entorpeix una mica el caminar.
Al cim hi ha un vèrtex geodèsic i, en condicions normals, unes vistes de primer ordre, encara que jo no ho puc dir perquè la boira em va fer la guitza. Vaig evitar anar fins a les antenes i la zona d’enlairament de parapents, per això de la meteorologia, i vaig voltar a la recerca del dolmen del Cogulló. Encara que a la vista del mapa de l’ICGC, el camí és senyalitzat, sobre el terreny jo no hi vaig veure cap marca ni fita.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Inici1.031835942.006586000:00:0000:00:0067500
Pista1.037902142.001223900:09:3001:34:189225142.947
Final1.031835942.006586000:33:4602:08:046751.4354.382

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:   Nomenclàtor of. Catalunya
  • Altura mínima:  674  metres
  • Pendent mitjà de descens: 18,55%
  • Mapa: fulls 66-24/66-25 e/1:25.000
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: no aplica
  • Temps caminant: 1 hora 31 minuts
  • Obstacles: cap
  • Ascens positiu:  401 metres
  • ibpindex:  45  consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 22 de gener de 2024, data de realització del recorregut.

Poc més enllà del km. 1,5 de la carretera L-913, a tocar de la font de l’Hedra, a una ampla corba, hi ha molt d’espai per aparcar. El camí surt senyalitzat amb un pal de direccions i és pintat amb un senyal de pintura, una ratlla groga. Aquests senyals ens acompanyen fins a un altre pal indicador, on trobem el desviament que ens permet anar a la recerca de la cova Castejón. Es tracta més d’una balma que no d’una cova. No us deixeu enganyar per la foto del cartell que anuncia la cova. La fotografia correspon a una altra cova, el forat de Gel, que hi ha al vessant obac del tossal de Mirapallars.
De nou al camí, pugem a la recerca d’una pista, amb un altre pal indicador. Continuem en pujada, per la dreta, i acabem a la porta de la cova del Pansot. Més enllà i amunt, trobem un altre pal indicador, on continuem a la recerca del cim. Els senyals de pintura fan abandonar la pista, però al final el camí senyalitzat acaba per desaparèixer, o jo no n’hi veig la continuïtat, així que torno a la pista.
Al cap de poc la deixo per anar de nou pel camí que, segons el mapa de l’ICGC és un S.L. (sender local), amb pintura groga (¿?). Novament deixo el camí i giro a l’esquerra, per un sender que s’orienta directament al cim, així que provo sort. Vaig directament al cim, sense passar per les antenes.
La boira resta enganxada a la fondalada, així que les vistes a la llunyania són esplèndides. Puc contemplar un extens panorama de 360º i aprofito per fer un mos, mentre observo la plana del cim intentant localitzar el dolmen. No ho aconsegueixo, però he vist que el terreny no és complicat. De tant en tant em sembla que segueixo un rastre de fites, fins i tot de vell sender, però al final, saltant de pedra en pedra i buscant el terreny més favorable, arribo al dolmen gràcies al cartell que n’informa, que és una mica més alt que la vegetació.
Per iniciar la tornada sí que m’ajuda un rastre de fites. De moment, camino gairebé de pla, en lleuger flanqueig. Arriba un moment en què s’ha de girar a la dreta per iniciar un descens més vertical. Hi ha camí, rastre, però en aquest punt cal calma per trobar la fita. Ja al camí, en baixada sostinguda, arribem de nou a la pista que ja coneixem.
A partir d’aquest punt no cal res més que desfer camí fins a baixar de nou a les balmes i, finalment, al lloc on hi ha el cotxe.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.