Carlit
el Carlit vist des de la coma dels Forats

Una altra vegada camino pel Carlit, un dels cims més emblemàtics de Catalunya, i ho he fet amb una substancial diferència amb el recorregut anterior, i també diferent del recorregut normal que s’acostuma a fer pel bucle dels llacs. L’anada cap al cim sí que el vaig fer pels llacs, però la tornada es va fer per la coma dels Forats, tornada que em vaig quedar amb ganes de fer la primera vegada. Ara em resta fer una altra volta per tornar pel pic de Sobirans i el llac homònim. Per la zona de Lanós dubto molt que mai ho intenti.
El recorregut fet de tornada és una mica feréstec, bàsicament senyalitzat amb fites, encara que hi ha un sector on localitzar-les és una mica complicat, o així m’ho va semblar a mí, però el cert és que amb una mica d’orientació (en condicions meteorològiques normals) no hauria d’haver problema per completar satisfactòriament el recorregut.
La part més complicada la vaig trobar a l’aproximació al bosc i com creuar-lo per baixar a l’estany Llat. La resta sense problemes, tret del fet de caminar molt de temps sense camí evident, encara que amb clares referències dels llocs on ens hem de dirigir. La pujada no cal explicar-la perquè el sender es troba efusivament senyalitzat amb pintura i pals de direcció.
Entenc que si és la teva primera ascensió al cim del Carlit t’interessi més fer el recorregut dels llacs, però de veritat que el que ara ressenyo no té res a envejar a aquell.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçàriaDistància parcialDistància total
Bullosa2.003831942.559947000:00:0000:00:002.01200
Estany Llat1.971010142.562393002:00:4206:51:292.1763.77212.640
Bullosa2.003831942.559947001:10:5508:02:242.0123.63016.270

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  la del mapa d’Alpina
  • Punt d’inici: Llac de la Bollosa
  • Pendent mitjà de pujada: 14,56%
  • Cartografia: Editorial Alpina
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: alta muntanya
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 1 hora 37 minuts
  • Dificultat d’orientació: baixa
  • Altura mínima: 2.009 metres
  • Pendent mitjà de descens:  14,46%
  • Mapa: Carlit-Bollosa
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 6 hores 25 minuts
  • Obstacles: trams sense camí
  • Ascens positiu: 974 metres
  • ibpindex: 124  consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 5 d’octubre de 2022, data de realització del recorregut.

Comencem a caminar des de l’aparcament oriental de la presa del llac de la Bollosa però si es pot accedir aquí a dalt amb el cotxe és preferible fer-lo des del més a prop possible de l’hotel Bones Hores, lloc a on comença el camí del bucle dels llacs del Carlit.
Anem pel camí, que farem tant de pujada com de baixada, fins al lloc a on el circuit dels llacs es bifurca. En aquest punt hi ha un pal de direccions. Girem a l’esquerra per seguir els senyals de pintura groga, que ens acompanyaran fins al cim mateix.
A grans trets dir que el camí ens fa passar per l’estany de la Comassa, l’estany Sec, la passera que marca el gir a l’est que permet continuar amb la variant del 9 llacs, o l’inici de la variant dels 12 llacs i el camí que porta al Carlit, el desviament que permet continuar amb el bucle dels 12 llacs i deixar el camí del Carlit i l’estany de Sobirats, que deixem una mica apartat a la nostra dreta.
En aquest punt ja tenim una clara visió del que tenim pel davant. Ara el camí comença a fer pujada i el pendent s’accentua. Encara relativament fàcil s’arriba a l’estany Gelat. El camí, molt evident i perfectament senyalitzat amb pintura groga, alguna, vella, de color vermell, i fins i tot també alguna de blava, ens guien. A partir d’aquest estany el camí es torna dret i feixuc.
De l’estany s’accedeix a la carena i per ella, de vegades caminant, de vegades ajudant-nos de les mans, arribem a un lloc a on el camí passa d’una banda de la roca a l’altre i fa un curt flanqueig pel costat nord del vessant de la muntanya, amb l’imponent carena del Carlit de Baix i el puig Sobirans a la dreta del camí.
El flanqueig s’acaba de cop quan trobem per l’esquerra una estreta canal d’uns 30 o 40 metres que hem de superar per sortir a un pas que ens fa sortir de nou a terreny obert, més que grimpar, les mans es fan servir com ajuda. Ja fora de la canal, el terreny s’obre de nou però de seguida els senyals grocs ens fan tornar a fer servir les mans per a pujar directament al cim, o millor dit molt a prop d’aquest.
Això si es fan servir els senyals nous. També es pot fer servir l’opció vella, antiga. Anteriorment el camí feia passar per l’avant cim que hi ha més al nord del cim. Penso ja que aquesta opció és menys forta que la nova.
Al cim, si el dia acompanya és per quedar-se molt i molt de temps. Una creu vesteix la cota més alta i les vistes són inenarrables. Impossible descriure-les. També és normal trobar un munt de gent, encara que sigui entre setmana.
La baixada la fem pel mateix camí fins al coll que hi ha a sobre de l’estany Gelat. Volem fer la variant de la coma dels Forats, així que girem a la dreta, en sentit sud-est i comencem a fer el descens per anar flanquejant el tossal Colomer. No hi ha un camí clar, però hi ha, espaiades, grans fites que ajuden a caminar.
Cal anar a l’aguait. Les fites, de vegades, costen de veure, sobretot segons ens acostem a terreny pedregós. Del que es tracta és de no baixar als estanys de sota del coll dels Andorrans i caminar més cap al vessant del tossal Colomer. El camí no és fàcil de seguir ja que és perdedor, però el cas és que si deixeu de veure fites és que ja l’heu perdut, el camí. Cal que reculeu i mireu de localitzar-les de nou.
Amb millor o pitjor sort, el més directe possible o anat per aquí i por allí, les fites deixen d’existir quan s’ha sortit de la zona de pins i se surt a una zona d’aiguamolls, o molleres, ja al pla pel qual s’arriba a l’estany Llat. A la seva riba, als peus del cartell de fusta amb el nom del llac, hi ha també la seva sortida d’aigües.
Passem a l’altra banda per una passera i, sense camí ni traça, cal fer un flanqueig en sentit sud-est. Al cap de poc cal travessar un sender, molt evident, i continuar amb el mateix sentit de la marxa fins que trobem un altre sender, més rastre que camí. Continuem per aquest viarany, que ens porta a enllaçar amb camí més evident, que ens fa passar per l’estany Sec i molt més endavant, per l’estany Negre. Finalment ens trobem amb el camí ja fet de pujada, molt a prop del pal de direccions de les variants dels llacs.
A partir d’aquest punt no cal res més que continuar per camí conegut per tornar de nou a l‘aparcament i donar per finalitzada aquesta proposta.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Failed to get data. Error:
Quota exceeded for quota metric 'All requests' and limit 'All requests per day' of service 'photoslibrary.googleapis.com' for consumer 'project_number:347591405044'.

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.