Cap de Pla Redon
el cap de Pla Redon vist des de la Guàrdia d'Ares

imatge manllevada del web de la FEEC

Segur que el més complicat per fer aquest recorregut que presento avui és l’aproximació al punt d’inici. Pel que he pogut treure en clar, per arribar-hi hi ha tres possibilitats, totes elles amb llargs desplaçaments per pista de muntanya, que sens dubte, el millor és fer-los en un vehicle de tracció total, però que jo, si més no la que vaig fer servir, vaig fer en un SUV. També es passa amb un cotxe alt tipus Citroën Berlingo, Renault Kangoo o similar.
Pistes: n’hi ha tres, com ja he dit. Una puja des de Cabó fins a la collada de Pillat. Una altra ho fa des de la carretera C-14 i puja, en uns 12 km, fins les bordes d’Ares. D’aquestes dues pistes jo demanaria informació als ajuntaments corresponents per tal d’informar-me del estat de les mateixes.
La que jo vaig fer servir: vaig veure que dos usuaris (pereladevece i Rogeri) van pujar a Wikiloc els tracks del recorregut que cal fer, en cotxe, per arribar a l’enllaç dels camins de Tragó i dels Trosals des del nucli de la Guàrdia d’Ares. Es tracta d’una pista de terra d’uns 9 km que es fan molt bé amb un SUV o vehicle prou alt. Hi ha un tros, entre el km 3 i el 4, on un cotxe normal ho pot passar malament perquè és un tram amb pedres que poden fer enrere o acollonir una mica. Hi ha també un parell de revolts amb fang. Aquesta pista passa per dos llocs d’interès on es poden visitar els tarters dels Manairons, éssers mitològics propis dels Pirineus.
Penso que fins a tres cotxes poden aparcar molt bé a la confluència dels camins de Tragó i el dels Trosals.
Pel que fa al recorregut a peu, no hi ha senyalització, però en tot el tram de pujada al cim no cal. És tot pista però això no significa que sigui dolent, perquè es camina per un preciós altiplà alpí. La baixada del cim fins a enllaçar amb el camí de Tragó és més aventurera, però divertida alhora, ja que s’ha d’anar cercant els millors passos entre la vegetació. Una vegada al camí ja no hi ha problema per arribar al lloc d’inici.
Un apunt final, personal i sense coneixement (per això dic que el millor és demanar informació a l’Ajuntament de Cabó, dimarts i dijous segons el seu web). Una vegada als cotxes, ja de tornada cap a casa, es passa per la collada de Pillat, així que vam anar a mirar la pista que puja de Cabó. No vam baixar a provar, però es veia molt bé i semblava recent arranjada. El que passa és que és una pista amb pendent molt fort i potser cal disposar de tracció per pujar-hi perquè el ferm és de grava.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Camí de Tragó1.253744042.260013000:00:0000:00:001.67500
Llau Òsses1.260824042.266134000:14:2902:52:541.6309519.314
Final1.253744042.260013000:14:3303:07:271.67697610.290

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  Nomenclàtor Of. Catalunya
  • Altura mínima: 1.617 metres
  • Pendent mitjà de descens: 9,32%
  • Mapa: full 67-21 e/1:25.000
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle alt per pista de terra en bon estat
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 2 horas 39 minuts
  • Obstacles: algun tram sense camí clar
  • Ascens positiu: 371  metres
  • ibpindex:  59 consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 15 de febrer de 2024, data de realització del recorregut.

Comencem a caminar en pujada pel Camí dels Trosals en sentit sud. Ascendim per la pista, sempre la més ampla i en millor estat, fins que arribem al pla Redó, als peus del Picalt. A partir d’aquí iniciem un llarg descens, molt suau a l’igual que la pujada fins al pla, en direcció a les Bordes d’Ares, on no arribem perquè abans, al cap del Pi Negre, trenquem a l’esquerra, en sentit nord-oest.
Iniciem ara la pujada per pista més pedregosa. Comencem a veure zones de prats i arribem a la Mata de Callès, una zona molt oberta, plana i amb un prat esplèndid. Hi ha les restes d’un corral i les ruïnes del mas, amagat entre la vegetació. De nou a la pista, continuem fins a Plansaüc, on deixem la pista que continua en direcció al salt dels Gossos i girem en sentit oest, ja a la recerca del cim.
Per pujar al més alt cal primer travessar, per un corriol una mica aperduat, una zona de bosc, pas previ a l’arribada al cim, on ja veiem el pilar del vèrtex geodèsic. A la zona zenital ens esperen unes vistes meravelloses, on comencem a reconèixer cims, que no els enumeraré, ja fets i a recordar com els vam fer. És aquest, amb aquestes vistes, el millor balcó per fer un mos.
Iniciem la baixada en el mateix sentit de la marxa al que hem pujat, encara que no trobem una traça clara de per on anar. Jo no sé si es pot baixar a tota carena pel serrat de les Deveses i com que no camino sol, no m’atreveixo a provar-lo perquè els meus companys, i jo també, anem seguint el track que ha pujat a Wikiloc l’usuari pereladevece. Així és com amb el GPS a la mà acabem per trobar un sender i per ell, acabem a la pista que és el Camí de Tragó.
Ja del que es tracta és d’anar per aquesta pista. Anem en baixada fins travessar la Llau de les Ósses, moment en què iniciem la pujada, suau, que ens porta al lloc on hi ha aparcat el cotxe, on donem per finalitzada aquesta part de l’activitat d’avui.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Failed to get data. Error:
Quota exceeded for quota metric 'All requests' and limit 'All requests per day' of service 'photoslibrary.googleapis.com' for consumer 'project_number:347591405044'.

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.