Serrat de la Madrona
El serrat de la Madrona vist des de Sant Sadurní de Fonollet

Una altra vegada que he tret a passejar els bastons. Avui he anat a Casserres per fer un volt que m’ha permès «pujar» al cim del serrat de la Madrona. Va ser un sortida imprevista i de darrera hora, ja que em vaig trobar amb un matí lliure imprevist, així que no vaig tenir temps de preparar cap proposta i em vaig conformar a «copiar-ne» una de Wikiloc, i pel que vaig veure, tampoc hi ha gaires alternatives, ja que, amb petites diferències, tothom fa el mateix.
A grans trets qui més qui menys fa servir l’SL-C 35 per fer l’ascens al serrat de la Madrona. Aquest sender, que sembla dit també Ruta de les Fonts, fa un recorregut força interessant. Passa, com no podia ser d’una altra manera, pels llocs que a Casserres tenen com a més importants, a on podem destacar la balma de les Set Portes, d’una llargada i profunditat inusuals, l’església de Sant Sadurní de Fonollet i l’espectacular, majestuosa, Alzina Grossa, o dels Colls. També es fa un tram del GR-179 i del 176.
Del serrat de la Madrona en podem destacar l’extensa panoràmica i la singularitat de la roca que conforma el cim, una veritable mola granítica espectacular. A dalt, les vistes fan que ja no ens recordem de tota la carretera que hem hagut de trepitjar per pujar allà dalt. Això és el pitjor d’aquesta proposta, que el GR que es fa sevir per pujar al cim és asfalt. De fet, tot el recorregut es fa per pistes que més semblen carreteres que altra cosa.
Tot el recorregut que es planteja és senyalitzat, tret d’un parell de llocs en què em separo del sender local. Un tram és el que faig després de la visita a la balma de les Set Portes, ja que em desvio a visitar la bassa del torrent de l’Iber, i un altre que faig després de l’Hostal Nou, per fer drecera a la recerca de l’Alzina Grossa mirant de no fer més asfalt.
Aquesta proposta és perfecta per fer amb la família o amb acompanyants poc acostumats a caminar, ja que el recorregut es pot escurçar de moltes maneres. També es pot plantejar com a complement d’altres caminades de més envergadura, ja que pels voltants hi ha altres cims del repte que també es poden fer en recorreguts curts.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitut ELatitut NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància total
Z. E. Casserres1.831453142.013255000:00:0000:00:0063100
La Casanova1.829128942.009824900:09:5400:09:54649478478
Pal indicador1.825965942.008046000:09:1200:19:06657383861
Balma 7 portes1.818091042.007750900:18:4700:37:536001.1261.987
Ripés1.820471942.002576900:34:1001:12:036061.4543.441
Roc de la Mel1.822435041.997807000:10:5101:22:545855573.998
St. Sadurní Fonollet1.835115941.991334000:24:0401:46:586001.6275.625
Serrat de la Madrona1.843481941.990412000:24:0102:10:596811.0346.659
l’Hosta Nou1.843282942.000645100:18:5502:29:546371.3057.964
Alzina monumental1.834688042.005084000:15:3202:45:266321.0949.058
M. D. dels Àngels1.842218942.013890000:22:3103:07:576191.64210.700
Z. E. Casserres1.831453142.013255000:19:4403:27:416311.28011.980

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Anima + i els pendents amb el web IBPindex.

  • Toponímia:  Nomenclàtor of. Catalunya
  • Punt d’inici:  Casserres
  • Itinerari senyalitzat:
  • Tipus d’activitat: senderisme
  • Fonts d’aigua: sense garanties
  • Dificultat física:  baixa
  • Altura màxima:  682 metres
  • Pendent mitjà de pujada: 4,25%
  • Cartografia: ICGC
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: pistes i senders
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 25 minuts
  • Dificultat d’orientació: baixa
  • Altura mínima:  567 metres
  • Pendent mitjà de descens:  4,12%
  • Mapa: fulls 71-24 i 71-25 e:1/25.000
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 3 horas 2 minuts
  • Obstacles: cap
  • Ascens positiu: 234 metres
  • ibpindex:  36 consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 26 de gener de 2023, data de realització del recorregut.

Començo a caminar en sentit sud-oest en direcció a la balma de les Set Portes i la font de l’Escaler, per asfalt, i uns metres més enllà enllaço amb el GR 179. Passo al costat del club de tennis de la població i en arribar a l’alçada de la Casa Nova del Fàbrega i Cal Feixó deixo l’asfalt, per on també es pot continuar, i agafo el sender senyalitzat amb pintura de GR, PR i una altra de groga i vermella, aquest sender s’ajunta més endavant amb la carretera.
M’hi incorporo i la segueixo fins a trobar un nou cartell indicador, a on deixo de nou l’asfalt en agafar una pista de terra amb pintura d’SL en direcció al roc de la Mel i que em porta primer a Cal Traginer i després a Ca l’Escaler. Segueixo els senyals de pintura de l’SL i Ruta de les Fonts. Un tram d’escala de ciment permet baixar a creuar un torrent, a on hi deu haver la font de l’Escaler, que jo no veig, i més endavant arribo a la balma de les Set Portes, lloc a on cal fer una llarga estada per gaudir de la immensitat de la construcció. Casa meva és més petita.
El sender que és el sender local, senyalitzat, continua clar amb els seus senyals, però en aquest punt el deixo per anar a veure la bassa alimentada per les aigües del torrent que baixa de l’Escaler. Després de vist el lloc torno al camí i per ampla pista, sense senyalització, arribo al Ripés, important nus de camins i a on hi ha un banc amb un cartell que diu que és el mirador de les Barraques. En aquest punt trobo de nou l’SL-C 35 i el segueixo a la recerca del roc de la Mel.
Per una còmoda pista entre camps agrícoles passo per Can Pascual i arribo a un encreuament a on trobo asfalt. A la dreta, a l’altre costat d’un camp, hi ha el roc de la Mel. Segons el mapa, a l’altre costat de la carretera, de cares, continua el sender local (SL-C 35) en direcció a Sant Miquel de Fonogedell, i del GR-176, però a un arbre que hi ha a l’esquerra hi ha senyals de pintura verda i blanca, així que continuo per la carretera, en sentit nord-est. Pocs metres més endavant trobo un nou pal amb indicacions de la Ruta de les Fonts, així que deixo l’asfalt i giro a la dreta, en sentit sud-est.
El camí que agafo també em porta al GR, que trobo a l’alçada de Cal Terranquer. M’incorporo al GR, que és també el camí de Sant Sadurní de Fonollet, giro en sentit nord-est, passo de llarg Can Terranquer, que deixo a l’esquerra, i arribo a l’asfalt. El segueixo en sentit sud-est, en lleugera pujada, i arribo a Sant Sadurní de Fonollet. Una ràpida ullada a l’exterior, perquè l’església és tancada, i torno a l’asfalt.
Ja veig el lloc a on hi ha el cim. Un pal amb una senyera ho delata. Avanço per la carretera i arribo a un encreuament amb un cartell. Diu que per l’esquerra, direcció que m’interessa, hi ha el serrat de Fonollet. Deixo la carretera i continuo en direcció a aquesta casa. Una mica més endavant cal anar a l’aguait. Quan arribo a l’alçada del segon indicador, de pedra granítica, amb el nom del puig de Fonollet, i un parell de dates, deixo la pista i obro un pas pel filferro d’un camp que hi ha a la dreta. Torno a tancar el filferro i prenc un corriol que puja al cim. Em rep una esplèndida plataforma granítica, plana, i la visió del pal del cim. Al costat, el vèrtex geodèsic.
La caminada continua ara en sentit nord-est en direcció a la Madrona. No arribo a la casa ja que la flanquejo per la seva dreta. Més endavant, quan trobo una bassa a la dreta, amagada per la vegetació, decideixo agafar un corriol que m’estalvia un curt tram de pista. Finalment m’hi incorporo i soc al camí de la Madrona. Aquest camí, en cas de no abandonar-lo, em portaria a Casserres, però quan soc al trencall de l’Hostal Nou deixo aquest camí i giro a l’esquerra, acompanyat dels senyals del sender local.
Com que continua per asfalt decideixo no seguir-lo i agafo una pista de terra, per la dreta, que també em permet anar a veure l’Alzina Grossa. Vist l’espectacular exemplar em dirigeixo a un encreuament senyalitzat amb un pal. Ja soc de nou al sender local, així que continuo per aquest traçat.
Començo a trobar els primers edificis de Casserres. Transito pel camí de Fonollet i així entro als carrers de Casserres. Enllaço amb el camí de la Madrona, passo la Rassa, entro al carrer de la Clota, travesso el passeig del Bisbe Comellas, continuo pel carrer de la Creu i arribo a la plaça de Santa Maria i a l’església de la Mare de Déu dels Àngels. Continuo en direcció a l’Ajuntament, a la plaça de la Creu, i el carrer de les Escodines, passo a tocar del safareig i la font Gran, pujo pel carrer de Sant Rafael, deixo a la dreta la font del Bernadas i torno a deixar els edificis en agafar de nou la Ruta de les Fonts.
Ja per camí de terra, sense abandonar-lo, si no és que es vol anar a la font de la Salut, volto un camp de cultiu i vorejo la carretera, i finalment arribo al lloc a on tinc el cotxe aparcat.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

  • Cartell a l'inici del recorregut
  • Desviament. Continuar pel sender
  • Detall de senyalització del sender
  • Pal indicador de direccions i distàncies
  • Vista general de la balma de les Set Portes
  • Detall de la balma de les Set Portes
  • Balma de les Set Portes
  • La balma de les Set Portes
  • Vista general elevada de la balma de les Set Portes
  • Deixar el PR i girar a la dreta
  • Llac gelat
  • Vista del llac gelat
  • Detall del llac gelat
  • Retrobem el sender PR en Ripés
  • Cartell
  • Roc de la Mel
  • Detall de marques del SL
  • Vista de la serra de la Madrona
  • Sant Sadurní de Fonollet
  • Cartell a Sant Sadurní de Fonollet
  • Vista lateral de Sant Sadurní de Fonollet
  • Vivenda adossada a Sant Sadurní de Fonollet
  • Vista del cim del serrat de la Madrona
  • Rocs del avantcim
  • Desviament cap al cim
  • Cartell del puig de Fonollet
  • Un altre cartell
  • Vista del cim
  • Detall del serrat de la Madrona
  • Sant Sadurní de Fonollet vist des del serrat de la Madrona
  • Vèrtex geodèsic del cim
  • Nom del cim al piló del vèrtex geodèsic
  • Detall del cim
  • Desviament
  • l'Hostal Nou
  • Desviament o drecera
  • l'Alzina dels Colls
  • Detall de l'alzina dels Colls
  • Alzina monumental dels Colls
  • Cartell al camí
  • Mare de Déu dels Àngels, de Casserres

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

  1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.