Punta del General
els cims de la punta del General i la punta del Panto vistos des dels carrers d'Ulldemolins

Nova incursió per la serra de la Llena per fer una ascensió a un dels cims afegits a la darrera ampliació del repte de la FEEC. En aquesta ocasió aprofito el llarg desplaçament per fer un parell de cims: la punta del General, que és a més un dels 100 cims emblemàtics de l’ICGC; i la punta dels Pins Carrassers, aquest es troba a la serra del Montsant, just al davant i al sud del primer cim.
D’entre totes les opcions que es poden triar a wikiloc, agafo una qualsevol, de les més curtes. Deixo de banda totes les que surten de la banda d’Ulldemolins i em centro en el vessant nord-oest de la serra, i més concretament, a un punt a prop del km 18 de la carretera LP-7013, lloc on acaba la canal del Mas Blanc. Al mapa topogràfic de l’ICGC es dibuixa també una bassa d’aigua.
Aquesta decisió la vaig prendre després de veure que tothom que hi puja, i ho publica, tant per la banda d’Ulldemolins com per la de la Pobla de Cérvoles, fa molt recorregut per asfalt, més llarg per la banda del Priorat, i volia anar a mirar si hi havia manera d’evitar trepitjar la carretera, però tampoc volia deixar de pujar al cim en cas de perdre molt de temps en la recerca de camins.
El cas és que ho vaig aconseguir. Vaig fer cim amb un recorregut on l’únic asfalt que vaig tocar va ser per creuar la carretera. La major part de la caminada va ser per pista, encara que un tram d’uns 200 metres va ser per camp. Ja ho explicaré a la secció corresponent. Avanço que, tret d’aquest curt tram, tot el recorregut, tant de pujada com de carena, com de baixada, es fa per camins suficientment fressats. No hi ha senyalització, però hi ha fites que ajuden en determinats llocs.
Al lloc on aparco, a la cuneta en sentit Ulldemolins, hi ha lloc per a deixar, molt just, un parell de cotxes. On aparcaria ara… Al km 18,230 hi ha el començament de la pista, que de forma paral·lela a la carretera i en sentit nord-est, et porta, en uns 450 metres, al lloc on jo baixo de la carretera.
Aquest recorregut no és molt “muntanyenc” però el vaig fer i ho publico per oferir la possibilitat que es pugui aprofitar per enllaçar amb altres propostes i fer així un recorregut més llarg.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Inici0.873680041.344856000:00:0000:00:0076900
Canal Mas Blanc0.875667041.340970000:09:4701:14:348652682853
Final0.873680041.344856000:09:1501:23:497696253478

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  Nomenclàtor of. Catalunya
  • Pendent mitjà de pujada:  14,53%
  • Cartografia: ICGC
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: pistes i senders
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 14 minuts
  • Dificultat d’orientació: moderada
  • Altura mínima:  721 metres
  • Pendent mitjà de descens: 13,10%
  • Mapa: full 65-32 e/1:25.000
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per pista de terra en bon estat
  • Itinerari fet en sentit: horari
  • Temps caminant: 1 hora 10 minuts
  • Obstacles: trams per camps
  • Ascens positiu: 240 metres
  • ibpindex:  37 consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 5 de febrer de 2024, data de realització del recorregut.

Explico el recorregut a partir del punt on connecto amb la pista, una vegada he baixat de la carretera.
Continuo per la pista en sentit nord-est. De mica en mica, giro en sentit nord-oest però al cap de poc la deixo per ficar-me al que sembla un camp d’ametllers. No passa molt de temps que es comencen a veure unes velles roderes. A poc a poc, la traça es va fent més evident. La pista, en lleuger descens, comença a fer unes giragonses i acaba en un camp, a dia d’avui abandonat, pel que sembla.
Creuo el camp i a l’altre costat trobo una altra pista, precària, que puja a un altre camp. Pel costat de la dreta, segons el sentit de la marxa, es comencen a veure petjades de bestiar i forats de banyeres de porc senglar i aquí cal que expliqui amb detall les possibilitats, perquè n’hi ha dues.
Una és allò més evident, i és el que jo acabo fent: continuo per aquesta mena de sender, pujo a un nou camp, el travesso en diagonal, acostat a una gran roca que hi ha a l’esquerra segons el sentit de la marxa; i així arribo a trobar la pista d’accés al camp. Aquesta pista permet dues opcions.
Jo continuo en sentit nord-oest per acabar per trobar una nova pista transversal. Aquí, segons es veu al track que dibuixo al mapa, i que publico també a wikiloc, es veu que faig un bucle, i ara tallo la narrativa i torno allà on les banyeres dels porcs.
Si en aquest punt, en comptes de continuar pel corriol evident, es continua per l’esquerra, pel mig d’un altre camp abandonat, sense camí evident però fàcil, s’acaba per trobar un corriol que enllaça amb una pista, que és a la mateixa que surto del camp anterior.
Problema: aquesta pista passa a poc més de tres metres d’una esplanada on hi ha una filera de ruscs que semblen en explotació, encara que quan jo passo no es detecta activitat.
Aquesta pista acaba per trobar la pista per on he sortit del camp i acaba a la carretera. Camino per asfalt uns 100 metres fins a una corba on la deixo. Hi ha una manera de no fer aquest tram d’asfalt, encara que jo ho desconeixia. Ho vaig descobrir en caminar per la carretera.
A veure si ho sé explicar: cal que et situïs allà on trobo la pista quan he creuat el camp aquell del gran roc. Si en comptes de continuar per la pista en sentit nord-oest, ho fas a la dreta, en sentit sud-est i per la vora del camp, quan el camí t’obliga a girar a la dreta, tens a dalt del marge la carretera. Hi ha traça de pas de gent, així que si la cerques te’n sortiràs i no hauràs fet carretera.
D’acord. A partir d’aquest punt és quan tothom fem ja el mateix. Pujar, fer carena i cims, i baixar de nou a la carretera. No m’estendré gaire. Tot el camí és clar i evident. Es puja a una mena de collet, es gira cap a la carena de la serra, es puja al cim de la punta del Panto i d’allà a la punta del General. Tant a un cim com a l’altre, les vistes són espectaculars.
La baixada del cim la faig per un sender marcat amb una fita. Aquest sender el deixo a la capçalera de la canal del Mas Blanc. De nou el camí, una mica més aperduat, se segueix suficientment bé i així es baixa a la recerca d’una gran bassa artificial. És millor voltar-la per la seva dreta, la nostra esquerra segons el sentit de la marxa. Així acabo per trobar una nova traça, per on baixo a la base de la bassa i a una pista, per on surto a la carretera i acabo així el recorregut. Si tu has aparcat aquí, bé, si no et tocarà caminar una mica més, sempre per traça suficientment clara.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.