Lo Peladet
el cim de Lo Peladet vist des de Rúbies

Avui ha tocat tornar al Montse de Rúbies, ja visitat fa una pila d’anys quan hi vaig anar per fer el tossal de les Torretes i el tossal de Mirapallars. Al contrari d’aquella vegada, encara que m’ho vaig estar pensant, ara he pujat a la part de dalt de la serra del Montsec de Rúbies per la seva banda de solei, concretament des del llogaret abandonat de Rúbies, on s’accedeix des de Vilanova de Meià, o des de Santa Maria de Meià, encara que pertanyi al municipi de Camarasa.
Després de llegir a Wikiloc una ressenya d’un usuari que deia que amb un cotxe normal es podia arribar fins allà mateix, vaig ficar els estris de muntanya al maleter del cotxe i cap allà que hi vaig anar. Aquest usuari ja feia menció d’un únic punt on podia trobar-me amb problemes, i així va ser. Hi ha un pas, just abans del clot dels Fenerals on, primer el ferm descompost i, uns metres més endavant, la pista enfangada em van posar l’ai al cor. Hi vaig passar, però m’ho vaig repensar i vaig tornar a passar, ara enrere, no fora que amb el pas de les hores la cosa es compliqués més.
Per arribar al lloc d’inici hi ha dues pistes, fàcils de fer amb un cotxe alt, encara que la que vaig fer d’anada em va costar una mica més en alguna de les pujades, on les rodes del darrere no rodaven del tot bé. Per anar-hi vaig prendre la pista que comença al quilòmetre 3,2 de la carretera L-913 de Vilanova de Meià a Mata-Solana, però que continua, amb altres numeracions, fins a Tremp. És una pista en bon estat, tret del pas ja comentat, on si el terreny és sec, no hi hauria d’haver problema per passar.
De tornada del cim vaig passar per la mateixa pista fins a l’encreuament que hi ha abans de la corba del Reguer i la cabana del Pere. Allà vaig deixar la pista de pujada i vaig agafar la que baixa a Santa Maria de Meià per les corbes de la Cabroa. Aquesta pista és molt més estreta i aèria, encara que de bon fer, però millor si no puja ningú de cara, sobretot al sector del cingle de la Cabroa. Penso que la d’anada és més tranquil·la de fer , encara que la de baixada és molt més bonica.
Si tu que estàs llegint aquesta publicació no tens fet el tossal de Mirapallars, pots mirar d’enganxar el recorregut que aquí explico amb aquest darrer cim, però per fer això segur que és més fàcil que ho plantegis des de l’Hostal Roig, al final de la carretera L-913. Allà pots agafar el GR1, que penso que és transitable en cotxe, i fer aquests dos cims, a més a més del tossal de les Torretes, que és el sostre comarcal de la Noguera.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
La Creu0.919246042.016734000:00:0000:00:001.16900
Roca de Migjorn0.916390042.023581000:12:1901:21:231.4645193.245
La Creu0.919246042.016734000:37:0801:58:311.1682.2195.464

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  Nomenclàtor of. Catalunya
  • Altura mínima: 1.136 metres
  • Pendent mitjà de descens:  18,87%
  • Mapa: full 65-24 e/1:25.000
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per pista de terra
  • Itinerari fet en sentit: no aplica
  • Temps caminant: 1 hora 44 minuts
  • Obstacles: pendent fort
  • Ascens positiu: 406 metres
  • ibpindex:  57  consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 22 de gener de 2024, data de realització del recorregut.

He aparcat a l’encreuament de pistes que és la Creu, segons el mapa de l’ICGC. Faig a peu els 800 metres que em separen de les ruïnes de Rúbies. Uns metres abans d’arribar-hi enllaço amb el GR1, per on pujo a la placeta que hi ha al final de la pista.
Per la dreta, amb les parets de lo Peladet a l’esquerra i la roca de Migdia a la dreta, amb les corresponents canals que tanquen la visual, continua el camí. Uns metres més endavant el camí es divideix en tres ramals. Continuo pel central. Del de més a l’esquerra no en conec la continuïtat, el de més a la dreta també és bo perquè uns metres més endavant s’ajunten tots dos.
Una vegada en el camí no cal res més que seguir els senyals de pintura del GR, marques que ens acompanyen fins atènyer el coll de la portella Blanca. És un lloc excel·lent per recuperar les forces, mentre ens deleitem amb les grans vistes que s’obren cap al nord. Tant se val si es va primer a la roca de Migjorn o a lo Peladet.
Pel que fa al nostre cas anem a aquest darrer cim, el veritable objectiu de la jornada. Per fer això continuem per l’esquerra, però anem més enllà del cim, per mirar d’estudiar, per una altra ocasió, la resta de carena fins al pas de Terradets. Fem quatre fotos i girem cua per anar, pel caire del cingle, a la recerca del cim.
Si fem cas del mapa de l’ICGC, a l’escala més comuna d’1:25.000, el cim es correspon amb les coordenades que demana la FEEC, però si el mapa que es consulta és a escala 1:5.000, la cosa canvia, tant d’ubicació com d’alçària. El cas és que si anem arran del caire, passem per totes dues cotes.
Una vegada hem gaudit del panorama i amb la satisfacció de la fita aconseguida, reculem de nou a la portella Blanca i d’allà al cim, proper i fàcil, de la roca de Migjorn. Fem una mica més llarg el recorregut per anar a agafar la pista que ens torna de nou a la portella.
Ara ja no ens resta més que desfer el camí fet de pujada per tornar a Rúbies, i d’allà, per la pista, fins al lloc on tenim el cotxe aparcat.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.