La Guàrdia (serra de Busa)
el cim de la Guàrdia vist des de la carretera d'aproximació al pla de Busa

Amb aquesta darrera ampliació de cims, que no em sorprendrà que se’n faci una altra, molts companys ens hem vist “obligats” a tornar a visitar llocs que ja havíem trepitjat, i molts d’aquests cims, pels motius que siguin (penso que per deixadesa de les entitats excursionistes de les comarques), estan molt allunyats de les comarques gironines, amb el que això suposa en desplaçaments i diners. És aquest el principal motiu que m’ha fet canviar els plantejaments i ara aprofito per fer més d’un cim a les meves escapades. No m’agrada gens, però és el que hi ha.
Bé, després d’aquest desfogament, anem per feina.
En aquesta comarca del Solsonès hi ha dos cims que són molt propers, encara que pujar-los en un mateix recorregut ho trobo complicat, però sí que es poden plantejar en dos recorreguts amb un desplaçament en cotxe entre tots dos. La distància entre els punts d’inici dependrà del tipus de vehicle. Si es disposa d’un vehicle que sigui de tracció a les quatre rodes, al cap de mitja hora es podrà començar a caminar, i si el cotxe és un turisme o totcamí, per molt alt que sigui, el desplaçament serà, si fa o no fa, d’una hora. Això segons diuen els navegadors actuals i per al plantejament que jo em feia, fer primer el cim de la mola de Lord i de tornada a casa, el cim de la Guàrdia, que és el cim del qual van aquests comentaris previs a la ressenya del recorregut fet.
Per arribar al pla de Busa, lloc d’inici de la caminada, des del collet del Santuari, vaig fer un llarg desplaçament fins al km 114 de la carretera C-26 i vaig agafar una carretera de muntanya, asfaltada, que al cap de 15 km arriba a la creu de Busa, bon lloc per aparcar, però jo continuo una mica més fins a arribar al final de l’asfalt, on comença el camí de Llinars, a tocar del mas del Rial de Busa.
Potser el lector o lectora es pot plantejar estalviar quilòmetres i temps, si creu que pot fer servir l’altra alternativa que em va oferir el navegador GPS. Es tracta d’una pista que neix a l’esquerra de la carretera C-14, en un fort revolt, al km 16. Jo, com es diu ara, “aquí lo dejo”.
El pla de Busa és un recés de calma i tot un espectacle visual, entre tanta muntanya. Des d’aquí dalt, el cim el podem fer com vulguem, bé en un recorregut directe i curt, encara més si hem aparcat a la creu, o una mica més llarg, fins i tot es pot mirar de fer també un altre cim del repte. En comptes de fer la mola de Lord, com va ser el meu cas, es pot plantejar un recorregut que arribi fins al Cogul.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Camí de Llinars1.637840042.098410900:00:0000:00:001.32300
Serrat de la Capella1.635077042.092662000:08:5601:10:221.4074063.983
Camí de Llinars1.637840042.098410900:10:1701:20:391.3237264.709

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  la del mapa d’Alpina
  • Punt d’inici:  pla de Busa
  • Pendent mitjà de pujada: 9,43%
  • Cartografia: Editorial Alpina
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: pistes i senders
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 15 minuts
  • Dificultat d’orientació: baixa
  • Altura mínima:  1.296 metres
  • Pendent mitjà de descens:  9,32%
  • Mapa: Vall de Lord
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 1 hora 6 minuts
  • Obstacles: cap
  • Ascens positiu:  194 metres
  • ibpindex:  30  consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 20 de novembre de 2023, data de realització del recorregut.

Surto del lloc d’aparcament i m’encamino al Rial de Busa, ja per pista de terra, en sentit nord-est. Just uns metres abans d’arribar-hi giro a l’esquerra. Travesso, sense adonar-me’n, el GR1 i continuo en la mateixa direcció, encarat a Casa Vila, amb Sant Cristòfol de Busa a la meva dreta. Despenjo, creuo i torno a penjar un filferro i giro a l’esquerra per terreny on un cartell m’avisa que per allà hi pastura bestiar i que només seré jo responsable del que em pugui passar.
Al cap de poc torno a enllaçar amb una altra pista, que agafo en sentit oest. Quan giro cap a l’esquerra, una altra vegada sense adonar-me’n, torno a creuar el GR1 i arribo a una gran bassa d’aigua. Jo avanço per la dreta, però tant se val per on es faci, al final els camins es troben.
Més endavant, ja fora de la vegetació, la pista, en lleugera pujada, enllaça amb una altra, travessera.
L’agafo en sentit de pujada, amb orientació sud-oest, també en lleugera pujada. Més amunt, a un petit revolt de la pista, amb una mena de baixant d’aigües, surt per l’esquerra, pendent amunt, una traça de corriol que es pot fer servir per anar al cim, però jo continuo per la pista per mirar de fer més llarg el recorregut, perquè veig que el bosc que vesteix el vessant és molt net i em deixarà caminar. També em fa envalentir la imatge satèl·lit de Google.
I certament em surt bé. Uns quants metres més endavant trobo, per la meva esquerra, una ampla clariana per on s’intueix, amb molta imaginació, un rastre. El cert és que, ho sigui o no, es va pujant fàcil fins al mateix cim, on em rep la caseta de vigilància d’incendis de l’ADF local, el vèrtex geodèsic i unes vistes excepcionals de 360º. No les explico perquè seria molt llarg.
La baixada la començo també al meu aire. Hi ha camí, però prefereixo caminar a la vora del cingle. Hi vaig trobant i deixant el camí bo un parell de vegades fins que em trobo amb un filferro. El podria saltar, però decideixo sortir al camí, per on finalment arribo a l’aparcament de la creu de Busa.
En comptes de tornar per la carretera, encara vull fer més estona per la muntanya, així que pujo al mirador de la creu, o serrat de la Capella. A les vistes anteriors, ara s’hi afegeix la vall d’Ora en tota la seva extensió, vistes que em retenen una bona estona al mirador, aprofitant la taula amb la imatge, en ceràmica, que mostra la ubicació dels cims que es veuen.
Torno a aprofitar la bondat de la vegetació per començar la baixada cap al cotxe seguint el caire de la muntanya. Així, molt plaentment, arribo fins a on el tinc aparcat, on dono per finalitzat aquest curt però satisfactori recorregut, on he pogut gaudir d’una calma total.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.