Cap de Carreu
el cim del cap de Carreu vist des del camí de pujada al pas de Castellnou

Anàvem a fer una volta senzilla, amb ascens al cap de Carreu, i al final ho vam cargolar per mirar de fer també el cim més alt de la serra, a més de la cota més alta, i explico això amb més detall.
Segons la cartografia catalana, la serra de Carreu s’estén del grau de Queralt fins a la collada de Gassó. Segons la toponímia d’aquesta serra, hi ha d’oest a est el Gallinova, lo Tossalet, el cap de Carreu i el Pical Ras, i és aquest darrer el cim més alt de la serra. I he dit cim, no cota, perquè una mica més a l’est hi ha un lloc que mesura 1.805,8 metres, 23 metres més alt que l’anterior. I aquí entrem, de nou, en polèmica: Què contemplem com a cim més alt? Un cim amb nom? Una cota sense nom?
Allò que sembla més normal, si ens fixem en el que escriuen els que hi han anat, és fer tot el recorregut de carena de la serra i passar així per totes dues cotes, en un trajecte molt llarg i, segons per a qui, una mica tècnic. Nosaltres vam descartar directament aquesta opció, no som gaire de crestes, així que vam dir d’anar a Bóixols, pujar al pas de Castellnou i allà ja ho veuríem.
Avui en dia, amb les eines de navegació que hi ha, no cal explicar com fer l’aproximació, però bé des d’Isona, bé des de Coll de Nargó, s’arriba a Bóixols per una carretera asfaltada. Una vegada en aquesta població, una pista asfaltada condueix fins a Cal Moià, lloc on nosaltres deixem el cotxe, i no avorreixo intentant explicar per què ho fem, però el cert és que al final ens vam penedir de no haver deixat el cotxe més enllà. On aparquem acaba l’asfalt, però una pista de terra en perfecte estat permet anar fins a Casa Girvàs, on sembla que es pot aparcar a tocar de la casa. Si no veieu clar aparcar allà, per la pista hi ha un parell de bons llocs per fer-ho.
En el nostre recorregut, una vegada érem al pas de Castellnou vam fer un anar i tornar, alguna cosa més de 3.200 metres en total, per trepitjar la cota més alta de la serra. Això és del tot opcional, com et pots imaginar, però ja que hi érem… El que passa és que és un veritable patiment per als peus. Hi ha un rastre de sender, aperduat, que demana molta atenció per seguir-lo, i també cura, ja que durant un llarg tram es camina per un fort pendent lateral cobert d’herba.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Punt de pasLongitud ELatitud NTemps parcialTemps acumulatAlçària metresDistància parcialDistància acum.
Cal Moià1.148363042.185378000:00:0000:00:001.36600
Casa Girvàs1.125023142.188792000:29:1205:51:191.4461.4569.616
Cal Moià1.148363042.185378000:37:5506:29:141.3662.37411.990

Fitxa tècnica

Dades obtingudes de l’anàlisi d’una traça gravada amb un GPS TwoNav Terra i els pendents amb el web IBPindex.

• Toponímia:  Nomenclàtor of. Catalunya
  • Pendent mitjà de pujada: 13,87%
  • Cartografia: ICGC
  • Com arribar-hi: veure a Google Maps
  • Tipus de terreny: pista i traces
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 1 hora 43 minuts
  • Dificultat d’orientació: baixa
  • Altura mínima: 1.363 metres
  • Pendent mitjà de descens: 11,84%
  • Mapa: full 66-22/67-22 e/1:25.000
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per carretera asfaltada
  • Itinerari fet en sentit: antihorari
  • Temps caminant: 4 hores 46 minuts
  • Obstacles: anar i tornar al pical Ras
  • Ascens positiu:  617 metres
  • ibpindex: 77 consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 25 de gener de 2024, data de realització del recorregut.

Sortim de Cal Moià per la pista que és el camí de Casa Girvàs i que, en uns 2.300 metres, acaba en dita casa. Val a dir que tot aquest recorregut es pot fer en cotxe, amb la qual cosa es retalla el recorregut.
Uns metres més allà de la casa és on el recorregut es bifurca. La pista fa un revolt a la dreta i es dirigeix a Cal Vidal. Recte hi ha el sender per on tornarem. Hi ha també un pal de fusta que sostenia el cartell que a dia d’avui encara és al terra. Aquest pal és al sender, en pendent, que és per on pugem al pas de Castellnou. El camí és a estones perdedor i confús, però sempre té fites que ajuden a pujar-hi. En el coll ens rep una tanca metàl·lica. Té un espai per poder passar a l’altra banda.
En aquest punt decidim anar a fer el Pical Ras. Caminem uns pocs metres en sentit nord per perdre una mica d’alçària i localitzem un corriol, més bé un rastre d’herba trepitjada. El seguim en sentit sud-est, en pujada, i ens anem acostant a la carena. Com que ens sembla que sempre anem per camí anem evitant la cresta.
No puc explicar gaire la resta del recorregut fins que arribem al que ens pensàvem que era el Pical Ras. Sí que puc dir que, encara que s’ha de caminar amb molt de compte, sempre hi ha rastre de camí. Hem fet, des del pas de Castellnou, poc menys de 1.700 metres. Quan marquem al GPS, el waypoint, és quan ens adonem que, encara que som al lloc més alt de la serra de Carreu, no som al cim que marca el mapa de l’ICGC.
De tornada cap al pas de Castellnou sí que hi pugem. Hi ha algú del grup que continua per la carena, però la resta ho fem per avall, pel camí que ja coneixem. Finalment, ens ajuntem de nou i arribem al pas.
Amb el GPS a la mà aconseguim localitzar el sender que ens permet assolir el cim del cap de Carreu. De nou, les fites i la lògica ens guien al cim objectiu del dia. Com fins ara, les vistes de 360º són espectaculars. Veiem tot el Pirineu, el Cadí, el Pedraforca, Montserrat, el Montsec i també el cap de Boumort.
Després de gaudir de l’espectacle comencem el descens i ho fem una mica a la babalà, encara que sembla que el millor és fer-lo el més arramblats possible al caire de la muntanya. Del que es tracta és d’anar al coll de Nadilla, on tornem a trobar la tanca i el seu corresponent punt de pas.
Passem de llarg el coll i ja del que es tracta és d’anar intentant seguir un rastre de camí, o cercar els millors punts de pas, fins a arribar, després d’un llarga i incòmoda caminada, al pas de la Ce. Nosaltres ho vam fer més o menys sempre per camí, prou evident. Al pas ens rep de nou la tanca. Jo havia vist en fotografies que la gent passa per un forat que hi ha al terra, i nosaltres així ho fem, però a l’altra banda, uns metres més a la dreta del punt per on nosaltres ens arrosseguem, hi ha el pas obert. Cerqueu-lo i no feu com nosaltres.
La vegetació complica com baixar d’allà. Hi ha camí, però una mica tancat. El rastre es segueix encara bé i per ell acabem al que sembla una bifurcació. Sembla que el camí que continua recte té una fita així que el seguim. Mala idea. El camí bo deu ser-hi el que gira a la dreta i es fica on sembla un grau. Parlo per parlar perquè nosaltres, com dic, continuem recte. Amb el cul a terra i entre arbres acabem per trobar el sender que sembla millor, el del grau (¿?).
Ja s’acaben els problemes. Encara hi ha temps per dubtar en un punt, quan arribem a una clariana amb molta pedra solta. El cap dubta per on continuar, però el GPS ho té clar. S’ha de girar, bruscament, cap a l’esquerra. I ara sí que de veritat el sender ja no presentarà més problemes, tret de diverses punxades de la vegetació espinosa que franqueja el camí. Finalment, després d’una nova petejada, gairebé tota de pla, arribem de nou a Casa Girvàs.
Final de la història. Ja som a camí conegut, així que desfem passos per tornar de nou a Cal Moià, i al final del recorregut d’avui.

Pots triar imprimir o capturar un document PDF

Mapa amb la traça i el perfil del recorregut

Altres informacions d'interès

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.