Bassegoda i Sant Feliu de Riu

Bassegoda Bassegoda

Com ja he fet palès en altres ocasions, abans de planificar aquesta sortida cal tenir en compte que de març a octubre la pista d’accés als diferents aparcaments està tancada. També cal saber que si es puja a hores tardanes, els aparcaments poden estar ja plens, donada la massiva afluència de públic, sobretot escaladors, barranquistes i senderistes, que acostuma a moure’s per aquests paratges tan i tan espectaculars de la Garrotxa.
En aquesta ocasió, fent aquest recorregut que es proposa, a més a més de tornar a gaudir de la bellesa de la Mare de Déu de les Agulles, visitarem la també ermita romànica de Sant Feliu de Riu, documentada a finals del segle XIII.
Gairebé tot l’itinerari proposat està senyalitzat. Malgrat això, el recorregut té diferents al·licients que segur que faran les delícies d’aquells que s’aventurin a seguir-lo. Potser resulta especialment emocionant el descens vertical i vertiginós de la tartera que permet fer drecera en cerca del coll de Riu. Aquest descens, després de pujar i baixar del cim pel pas equipat, serà la cirereta del pastís, ja que seguirà afegint tensió al recorregut i ens servirà per no trobar lleig haver de fer la pista que ens caldrà fer per a tronar al cotxe, ja que l’agafarem com un descans.
Si el fet d’haver de baixar per terreny atarterat us amoïna, teniu la possibilitat de fer el descens pel pla de la Bateria però aquesta opció farà molt més llarg el recorregut, cosa que pot ser un problema tant per la part horària com per l’esforç requerit. La tartera, tot i el pendent, és fàcil de baixar, sempre amb les precaucions que aquest tipus de terreny demanen, i més segons passen els dies, ja que el pas del temps i els descensos que ja ha suportat fan que la pedra vagi desapareixent i això fa que el risc de relliscades augmenti, però res més enllà d’una forta culada.

Referències aproximades dels punts de pas.

aturades incloses

Pont d’en Valentí2.590351142.287649016:10:1135414.860

Fitxa tècnica

Dades obtingudes d’un track gravat amb un GPS Garmin GPSMAP 60 CSX

• Toponímia: la del mapa d’Alpina
  • Punt d’inici: Pont de Valentí
  • Pendent mitjà de pujada: 16,24%
  • Cartografia: Editorial Alpina
  • Com arribar-hi: itinerari Google Maps
  • Tipus de terreny: pistes i senders
  • Tipus de recorregut: circular
  • Temps aturat: 1 h. 53 minuts
  • Dificultat d’orientació: moderada
  • Altura mínima: 340 metres
  • Pendent mitjà de descens: 13,92%
  • Mapa: Alta Garrotxa
  • Accessibilitat: s’hi arriba amb vehicle normal per pista de terra, si és oberta
  • Itinerari fet en sentit:  horari i antihorari
  • Temps caminant: 4 h. 49 minuts
  • Dificultat de progressió: Hi ha un pas equipat
  • Ascens positiu: 1.104 metres
  • ibpindex:   103 consultar document

Ressenya del recorregut

Així ho vaig viure jo el dia 24 de febrer de 2010, data de realització del recorregut.

Començarem a l’aparcament del Pont de Valentí. El camí surt uns metres abans de l’aparcament per la cara nord-est. El seguirem i tot passant pel Queret ens pujarà a Sant Feliu de Riu, un bon exemple de les construccions religioses romàniques. Continuarem per la pista fins a trobar la que puja de Sadernes, que ens portarà a la castanyeda de la Plana. La creuarem i en arribar a un revolt que va a la casa de la Plana, la deixarem i seguirem per una que puja (direcció sud-oest) a trobar de nou la pista que puja de Sadernes. La seguirem fins a trobar una cruïlla de pistes amb un pal indicador. Marxarem per la que va de pla en direcció nord-est seguint les indicacions que menen al Bassegoda que aviat es convertirà en camí que ens portarà a creuar un rec i ens pujarà a les runes de la casa de Vinardell i al coll del mateix nom.
Aquí enfilarem el camí que puja pel caire i ens durà al collet de la Caseta i uns centenars de metres més endavant a l’església de la Mare de Déu de les Agulles, un altre excepcional exemple del romànic català. Continuarem pel camí que puja per la cara nord en cerca d’un pal indicador que hi ha en aquella direcció. El sender, en pujada, de mica en mica va girant i es dirigeix a l’est fins a arribar quasi a tocar del collet de Santa Maria, a on trobem un altre pal indicador.
En aquest punt agafarem el camí que puja en sentit nord-est. El camí, si es pot dir així, esdevé un pedregar impressionant, senyalitzat amb vells senyals de pintura i gran quantitat de fites. En un punt de la pujada, el camí s’apropa prou al caire de la muntanya per fer un descans contemplant el paisatge que el precipici ens regala. Som al caire de Comadells. El fort pendent i les fites ens fan pujar de valent ja per terreny més obert i amb vegetació més dispersa fins que assolim terreny herbat. Seguirem el rastre de sender amb les fites i senyals de pintura fins a sortir de la pineda just al davant de la gran roca del Bassegoda.
La voltarem per la cara del solell fent primer un flanqueig en lleuger descens. Així arribarem a l’encreuament pel qual farem la baixada en cerca del coll de Riu. Ara iniciarem l’ascens definitiu mirant de trobar la petita grimpada equipada amb grapes que ens deixa als peus de l’entretingut, i fàcil, pas equipat amb cadenes.
Havent gaudit del cim i de les seves extraordinàries vistes —a vegades s’albira fins al mar— i fet un munt de fotografies, retornarem per la cara del solell i desfarem uns quants metres de camí fins a trobar el desviament que ens permetrà, baixant pràcticament en vertical per terreny atarterat, fins a trobar el coll de Riu (és molt dret, aquest tros no té senyals de pintura, però està molt fressat i té fites). Una vegada hem connectat amb la pista, la seguirem fins a trobar l’aparcament del revolt de les Agulles. Sota el revolt ens retrobem amb els senyals grocs. Més endavant agafarem el camí que baixa a la font de les Agulles i tot passant pel bac ens baixarà a retrobar de nou la pista.
La seguirem fins a arribar al costat de les planes de Riu. Deixarem la pista principal i baixarem a trobar la que porta a la casa de la Plana, més endavant tancarem l’anell de la pujada.
A partir d’aquí, i ja per terreny conegut, baixarem fins a l’aparcament per la pista per gaudir de les vistes de la vall de Sant Aniol i de la Muntada.

Print Friendly and PDF Imprimeix (Del document previ que s'obtengui s'haurà d'eliminar tot allò que no interessi, sobretot les fotografies.)

Perfil

Bassegoda - Sadernes - Garrotxa

Mapa amb el recorregut

En aquest enllaç hi ha la traça, per si te la vols descarregar.

Visor d'imatges

Si ho prefereixes, pots accedir a l’àlbum fotogràfic

Vols fer un comentari?

Informació sobre protecció de dades:

1. Responsable: Héctor Ugalde Rojo.
  2. Finalitat: respondre al teu comentari.
  3. Legitimació: el teu consentiment.
  4. Temps d’emmagatzematge: fins que el titular ho demani.
  5. Comunicació de les dades: no es comunicaran dades a ningú excepte per obligació legal.
  6. Els teus drets: Informació, Accés, Oposició, Rectificació, Oblit, Portabilitat, Limitar, No ser objecte de decisions individualitzades i Presentar una reclamació davant l’autoritat de control.
  7. Contacte: admin@reptesmuntanyencs.cat
  8. Informació addicional: Més informació a la pàgina de política de privacitat.